به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیدجعفر سیدان عصر امروز (شنبه، ۲ فروردین ۱۴۰۴) در آیین اجتماع بزرگ دسته عزای علوی که بهمناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت علی (ع) و با حضور هزاران نفر از عزاداران و دلدادگان اهلبیت عصمت و طهارت (ع) در مسجد بزرگ آیتالله خویی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خدا رحمت کند مرحوم آیتالله صافیگلپایگانی را، ایشان کسی بودند که برای نخستین بار پیشنهاد تشکیل این مراسم را در مشهد علیبنموسیالرضا(ع) دادند و خودشان هم حاضر شدند تا با حضور مرجع بزرگ جهان تشیع، این مراسم شکل رسمی پیدا کند.
وی افزود: به اراده مبارک آیتالله صافیگلپایگانی بود که مشهدالرضا(ع) به مبدأ شکلگیری دستههای عزای علوی در جهان اسلام تبدیل شد و اکنون به تقلید از این محفل، در سرتاسر ایران عزیز و اقصی نقاط بلاد اسلامی، دستههای بزرگ عزاداران مولا امیرالمومنین(ع) در خیابانها به راه میافتند و اقامه عزا میکنند. از خدا میخواهم که به همه شما پاداشی فوق رغبت عنایت کند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از احادیث نبوی خاطرنشان کرد: هیچ تناسب ندارد اطاله سخن با وضع قلبی من و شما؛ چراکه اکنون همه سیاهپوش یگانه شخصیت خلقت هستیم و دلهای ما داغدار سوگ اول مظلوم عالم است، اما فقط به اختصار میخواهم در وصف فضائل مولا حدیثی را نقل کنم. در روایت آمده رسول گرامی اسلام (ص) روزی در جمع یاران به امیرالمومنین (ع) فرمود «یَا عَلِیُّ إِنِّی سَأَلْتُ رَبِّی فِیکَ خَمْسَ خِصَالٍ فَأَعْطَانی فَالْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی مَنَّ عَلَیَّ بِذَلِکَ» و مولا را خطاب قرار داد که ای علی(ع)، پنج چیز درباره تو از خدا خواستم که برآورده شد. «أَمَّا أَوَّلُهُنَّ فَسَأَلْتُ رَبِّی أَنْ تَنْشَقَّ عَنِّی اَلْأَرْضُ وَ أَنْفُضَ اَلتُّرَابَ عَنْ رَأْسِی وَ أَنْتَ مَعِی» یعنی اولین مورد آن بود که من اولین کسی باشم که در روز جزا سر از خاک برمیدارم و آن هنگام تو با من باشی. «أَمَّا اَلثَّانِیَةُ فَسَأَلْتُ رَبِّی أَنْ یُوقِفَنِی عِنْدَ کِفَّةِ اَلْمِیزَانِ وَ أَنْتَ مَعِی» یعنی دومین مورد آن بود که در هنگام قرارگرفتن در برابر میزان و رسیدگی به اعمال بندگان، تو با من باشی.
آیتالله سیدان ادامه داد: «أَمَّا اَلثَّالِثَة فَسَأَلْتُ رَبِّی أَنْ یَجْعَلَکَ حَامِلَ لِوَائِی وَ هُوَ لِوَاءُ اَللَّهِ اَلْأَکْبَرُ تَحْتَهُ اَلْمُفْلِحُونَ اَلْفَائِزُونَ فِی اَلْجَنَّةِ» یعنی سومین چیز آن بود که پرچم حق در روز قیامت که مایه نجات و رستگاری مؤمنان است، در دستان تو باشد. «أَمَّا اَلرَّابِعَة فَسَأَلْتُ رَبِّی أَنْ تَسْقِیَ أُمَّتِی مِنْ حَوْضِی» یعنی چهارمین مورد آن بود که امت من از حوض کوثر به دست تو سیراب شوند. «أَمَّا اَلْخَامِسَةُ فَسَأَلْتُ رَبِّی أَنْ یَجْعَلَکَ قَائِدَ أُمَّتِی إِلَى اَلْجَنَّةِ» یعنی پنجمین خواسته نیز آن بود که خدای عالم تو را پیشواى امت من در حرکت به سوى بهشت قرار دهد.
این استاد برجسته تصریح کرد: در ادامه روایت آمده که وجود اقدس نبی مکرم اسلام (ص) فرمود، اما یک خواسته من از خدای عالم مستجاب نشد و آن اینکه در امامت تو هرگز اختلاف نشود و مصائب تقدیرشده برای تو و فرزندانت تغییر کند. خدای عالم این حاجت رسول خود را اجابت نکرد. چرا؟ زیرا آزمایش ابنای بشر در جهان پس از علی(ع) باید عملی شود و شجره طیبه معصومین از محمد مصطفی(ص) تا مهدی صاحبالزمان(عج) باید هزینه بدهند تا حجت بر همگان تمام شود و هدایت تام ابلاغ شود.
وی تأکید کرد: البته که اجباری در کار نیست. مردم باید خودشان بشناسند، تحقیق کنند و هدایت شوند، اما این سیره ائمه معصومین از علیبنابیطالب(ع) تا وجود اقدس امامزمان(عج) است که حجت را تمام خواهد کرد تا در نهایت، وضعیتی در جهان ایجاد شود که آنها که حقپذیرند، بپذیرند و به سعادت برسند و آنها که حقپذیر نیستند، انکار کنند و گرفتار شوند. این مزیت ذاتی علیبنابیطالب(ع) است که پرچمدار هدایت است و بنا به حدیث نبوی، در قیامت نیز پرچم حق و فلاح در ید باکفایت او خواهد بود.